Vanliga frågor

Allmänt

Hur fungerar appen?
Ingen graviditet eller förlossning är den andra lik. Din upplevelse är helt unik. Därför är ditt vårdprogram hos Ella anpassat efter just dig – under och efter din graviditet.

Så här fungerar appen Ella:
Vårdbesöken med din fysioterapeut kostar 250 kronor i patientavgift. Frikort gäller.
Vad kan den medicinska appen Ella hjälpa mig med?
I appen Ella får du en personlig fysioterapeut som du kan chatta och boka digitala besök med under och efter din graviditet. I appen hittar du även dina medicinska träningsprogram som är individuellt anpassade för just dig och dina besvär. I appen Ella får du en personlig fysioterapeut som du kan chatta och boka digitala besök med under och efter din graviditet. I appen hittar du även dina medicinska träningsprogram som är individuellt anpassade för just dig och dina besvär.

Vilken utbildning har Ellas fysioterapeuter?
Ellas fysioterapeuter har svensk legitimation som fysioterapeut utfärdad av Socialstyrelsen, enligt Patientsäkerhetslagen. Ellas fysioterapeuter är dessutom vidareutbildade inom kvinnohälsa (gynekologi och obstetrik).

Hur kommer jag i kontakt med personer som jobbar på Ella?
På sidan Kontakt finns kontaktuppgifter till specifika personer i Ellas team beroende på i vilket ärende du vill prata med oss. Om du vill ställa en allmän fråga eller är osäker på vem du ska kontakta får du gärna maila oss på hej@ella.se.

Bokning

Hur bokar jag ett digitalt vårdbesök med en fysioterapeut?
Alla digitala vårdbesök bokas och äger rum i vår app Ella. Det allra första digitala besöket bokar du genom att göra följande: ladda ner appen och logga in med BankID, följ stegen för att fylla i information om dig och din hälsa, boka en tid som passar dig.

Efter det första digitala besöket med din fysioterapeut får du full tillgång till appen. Här hittar du ditt medicinska, individanpassade träningsprogram och chatt. I chatten kan du boka fler digitala vårdbesök, och även få svar på enklare frågor och funderingar om din träning.

Hur bokar jag om eller av mitt bokade besök?
Om du har en inbokad tid som du vill boka om väljer du “Ändra min bokning”, och därefter kan du välja en ny tillgänglig tid som passar dig bättre. Vill du enbart boka av din tid väljer du “Jag vill bara avboka min tid” nedanför de tillgängliga tiderna.

Kostar det något att boka av eller om min tid?
Fri avbokning och ombokning av digitala vårdbesök gäller upp till 24 timmar innan inbokad tid. Obs! Om du däremot avbokar eller ombokar din tid när det är mindre än 24 timmar kvar debiteras du 400 kronor.

Undantag gäller om du bokar en tid samma dag som mötet infaller, då de 24 timmarna redan passerat. Bokar du en tid samma dag kan du istället avboka eller omboka din tid kostnadsfritt upp till 2 timmar innan den inbokade tiden. Obs! Om du bokat in en tid samma dag och bokar av eller om tiden när det är mindre än 2 timmar kvar debiteras du 400 kronor.

Vad händer om jag missar min inbokade tid?
Om du inte kommer till din bokade tid debiteras du 400 kronor. Avgiften på 400 kronor gäller även om du har frikort.

Vad händer om jag gör en sen av- eller ombokning?
Om du gör en sen avbokning eller ombokning debiteras du 400 kronor. Avgiften på 400 kronor gäller även om du har frikort.

Chatt

Vilka frågor kan jag få svar på i chatten?
I chatten kan du vända dig till din fysioterapeut om du vill boka in ett digitalt vårdbesök. Du kan också ställa enklare frågor om du känner dig fundersam eller orolig över något som rör din träning.

Ett exempel på en fråga som passar bra i chatten:
Jag har inte tillgång till benpress på mitt gym, vilken övning kan jag göra istället?


Vilka frågor kan jag inte få svar på i chatten?
En del frågor kan vara för komplexa för din fysioterapeut att ge dig ett svar på genom chatten.

När frågan rör sig om kvalificerad sjukvård kommer din fysioterapeut att föreslå ett videosamtal för att kunna besvara din fråga. Vid komplexa frågor krävs ofta mer information än vad som kan tas över chatten, där videobesök är bättre lämpat. Obs! Vid akuta och/eller livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112.

Ett exempel på en fråga som är för komplex för chatten:
Jag har fått besvär med smärta i underlivet de senaste dagarna, vad beror det på och hur ska jag anpassa min träning?

Hur snabbt kan jag vänta mig svar i chatten?
Din fysioterapeut försöker alltid att svara dig inom 24 timmar på helgfria vardagar.

Är chatten gratis?
Ja, chatten med din fysioterapeut är just nu en kostnadsfri tjänst som erbjuds för dig som har ett pågående vårdprogram i appen.

Digitala vårdbesök

Hur går de digitala vårdbesöken till?
De digitala besöken sker via videosamtal i appen. Det kräver en smartphone med en internetuppkoppling, fungerande kamera och ljudupptagning.

Forskning om kvinnohälsa

Hur kan jag som användare bidra till forskning om kvinnohälsa?
Som användare av den medicinska appen Ella har du en frivillig möjlighet att bidra till ökad kunskap om digital vård och kvinnohälsa. Det kan du göra genom att dela med dig av din avidentifierade hälsodata, vilket du aktivt får ta ställning till när du skapar ett konto i appen. Läs mer om vad det innebär att dela din hälsodata på ella.se/samtycke.

Hur gör jag för att ändra mitt ställningstagande om att frivilligt dela min hälsodata i forskningssyfte?
I nuläget kan du inte ändra ditt svar från ”Nej” till “Ja” direkt i appen. Om du svarade “Nej” på frågan om att frivilligt dela din hälsodata i forskningssyfte när du skapade ditt konto, kan du maila oss på support@ella.se om du ändrat dig.

Kvalitet och säkerhet

Vad innebär det att Ella är CE-märkt?
Vi vill att du ska känna dig trygg och säker när du använder Ella. Vår CE-märkning innebär att alla medicinska råd och program du får i appen Ella är evidensbaserade, och att appen är kvalitetssäkrad enligt den EU-gemensamma lagstiftningen för medicintekniska produkter.

Uppfyller Ella lagkrav och regelverk?
Ja. Vi implementerar kvalitetssäkringssystemet ISO 13485:2016 samt EU regelverket EU MDR för att CE-märka Ella som en kvalitetssäkrad Medical Device. Ella följer även ledningssystemet som beskrivs i SOSFS 2011:9, vilket regleras av lagarna patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL, samt hälso- och sjukvårdslagen 2017:30, HSL.

Pris och betalning

Vad kostar ett digitalt vårdbesök hos sin fysioterapeut i appen Ella?
Ett digitalt vårdbesök kostar 250 kronor i patientavgift.

Ella är en del av primärvården vilket betyder att ett digitalt vårdbesök hos din fysioterapeut på Ella kostar lika mycket som andra vårdbesök. Därför gäller även ditt högkostnadsskydd hos oss. Läs mer om patientavgift och högkostnadsskydd på 1177 Vårdguiden.

Gäller högkostnadsskydd och frikort hos Ella?
Ja, Ella är en del av primärvården vilket betyder att högkostnadsskydd och frikort gäller hos oss. Läs mer om patientavgift och högkostnadsskydd på 1177 Vårdguiden.

Vilka betalningsalternativ finns?
I nuläget skickas patientavgiften för digitala vårdbesök via faktura. Fakturan skickas digitalt till den e-postadress du angivit när du skapat ditt konto i appen.

Problem och besvär

Vad ska jag vända mig om jag upplever icke akuta problem under graviditeten?
Vid icke akuta problem under graviditeten, kontakta i första hand din barnmorskemottagning dagtid.

Vad ska jag vända mig om jag upplever akuta problem under graviditeten?
Vid akuta problem under graviditeten, kontakta 1177 Vårdguiden eller förlossningen i din region.

Var ska jag vända mig i en akut nödsituation?
Vid en akut, livshotande nödsituation – ring 112.

Synpunkter och feedback

Hur kan jag gå tillväga om jag har synpunkter på min vård i appen Ella?
Din åsikt är värdefull. Tack vare den kan vi utvecklas och bli bättre, både för dig och för andra. Du och dina anhöriga kan när som helst kontakta Ella om din vård. Om du eller en anhörig till dig har synpunkter på den vård du har fått via Ella, kontakta gärna oss på hej@ella.se. Du kan även vända dig till patientnämnden och IVO.

Villkor och policydokument

Var kan jag läsa Ellas integritetspolicy?
Läs Ellas integritetspolicy på ella.se/integritetspolicy.

Var kan jag läsa Ellas användarvillkor?
Läs Ellas användarvillkor på ella.se/anvandarvillkor.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta gärna support@ella.se om du har övriga frågor och funderingar eller problem med vår app. Bifoga gärna bilder eller skärmdumpar från appen om du tror att det kan underlätta vår hantering av ditt ärende.