Vanliga frågor

Bokning

Vad kostar ett digitalt vårdbesök hos Ella?
Digitala vårdbesök kostar dig 275 kronor i patientavgift. Frikort och högkostnadsskydd gäller, vilket innebär att besöken hos samtliga professioner i Ellas vårdteam är avgiftsfria för dig som har frikort.

Hur bokar jag ett digitalt vårdbesök hos Ella?
Alla digitala vårdbesök bokas och äger rum i vår app Ella. Det allra första digitala besöket bokar du genom att göra följande: ladda ner appen och logga in med Mobilt BankID, svara på frågor om din hälsa i Hälsokollen och få en vårdrekommendation, boka en tid som passar dig.

Hur bokar jag om eller av mitt bokade besök?
Om du har en inbokad tid som du vill boka om väljer du “Ändra min bokning”, och därefter kan du välja en ny tillgänglig tid som passar dig bättre. Vill du enbart boka av din tid väljer du “Jag vill bara avboka min tid” nedanför de tillgängliga tiderna.

Kostar det något att boka av eller om min tid?
Fri avbokning och ombokning av digitala vårdbesök gäller upp till 24 timmar innan inbokad tid. Obs! Om du däremot avbokar eller ombokar din tid när det är mindre än 24 timmar kvar debiteras du 400 kronor.

Undantag gäller om du bokar en tid samma dag som mötet infaller, då de 24 timmarna redan passerat. Bokar du en tid samma dag kan du istället avboka eller omboka din tid kostnadsfritt upp till 2 timmar innan den inbokade tiden. Obs! Om du bokat in en tid samma dag och bokar av eller om tiden när det är mindre än 2 timmar kvar debiteras du 400 kronor.

Vad händer om jag missar min inbokade tid?
Om du inte kommer till din bokade tid debiteras du 400 kronor. Avgiften gäller även om du har frikort.

Vad händer om jag gör en sen av- eller ombokning?
Om du gör en avbokning eller ombokning när det är mindre än 24 timmar kvar till din inbokade tid debiteras du 400 kronor. Avgiften gäller även om du har frikort.

Chatt

Vilka frågor kan jag få svar på i chatten?
I chatten kan du vända dig till din personliga fysioterapeut, psykolog eller dietist om du har enklare frågor. Till exempel om du känner dig fundersam över något som rör din behandling.

Ett exempel på en fråga som passar bra i chatten:
"Jag har inte tillgång till benpress på mitt gym, vilken övning kan jag göra istället?"


Vilka frågor kan jag inte få svar på i chatten?
En del frågor kan vara för komplexa för din fysioterapeut, psykolog eller dietist att ge dig ett svar på i chatten.

När frågan rör sig om kvalificerad sjukvård kommer din fysioterapeut, psykolog eller dietist att föreslå ett videosamtal för att kunna besvara din fråga. Vid komplexa frågor krävs nämligen ofta mer information än vad som kan tas över chatten, och ett videobesök är därför bättre lämpat. Obs! Vid akuta och/eller livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112.

Ett exempel på en fråga som är för komplex för chatten:
"Jag har fått besvär med smärta i underlivet de senaste dagarna, vad beror det på och hur ska jag anpassa min träning?"

Hur snabbt kan jag vänta mig svar i chatten?
Din personliga fysioterapeut, psykolog eller dietist försöker alltid att svara dig inom 24 timmar på helgfria vardagar.

Är chatten gratis?
Ja, chatten med din personliga vårdgivare är just nu en kostnadsfri tjänst som vi erbjuder dig som har ett pågående vårdprogram i appen. Du får med andra ord tillgång till chatten med din tilldelade vårdgivare när du bokat din första tid.

Vårdbesök

Hur går de digitala vårdbesöken till rent tekniskt?
De digitala besöken sker via videosamtal i appen. Det kräver en smartphone med en internetuppkoppling, fungerande kamera och ljudupptagning.

Kan jag boka fysiska besök hos Ella?
Ja, vi har möjlighet att ta emot patienter fysiskt för fysioterapeut och dietist på Aktivera Kiropraktik & Rehab på Svärdvägen 7, 182 33 Danderyd. Kontakta Ella på 073-020 77 15 så hjälper vi dig med din bokning.

Ellas hälsoprogram

Hur blir jag medlem?
Du tecknar ditt medlemskap direkt i appen! Ladda ner Ella gratis från App Store eller Google Play, logga in och klicka dig därefter vidare till Ellas hälsoprogram.

Vad får jag i Ellas hälsoprogram?
Du blir guidad med stärkande träningspass, näringsrika recept och utvecklande mentala övningar framtagna av Ellas vårdteam inriktat på kvinnohälsa. Ella guidar dig under och efter graviditeten.

När kan jag bli medlem i Ellas hälsoprogram?
Du kan bli medlem oavsett om du är gravid eller om du redan fött barn. Hälsoprogrammet vägleder dig med träningspass, recept och mentala övningar oavsett om du blir medlem under graviditeten, direkt efter förlossningen eller om det gått flera månader sedan födseln.

Behöver jag vara träningsvan för att följa träningsprogrammen?
Träningspassen i hälsoprogrammet är utformade för att passa dig oavsett om du är nybörjare eller träningsvan, och du kan enkelt gå tillbaka eller byta nivå så att det känns bra för dig. Övningarna förklaras tydligt med video och text.

Under graviditeten får du ett nytt träningsprogram varje vecka som är generellt anpassat baserat på din graviditetsvecka. Du kan när som helst gå tillbaka till en tidigare vecka, om du hittat ett favoritpass som du vill köra igen.

Efter förlossningen stegras träningen successivt från nivå 1 till 26. Här får du ett nytt träningsprogram varannan vecka. Från väldigt snälla och enkla övningar, till riktigt utmanande styrketräning. Om du känner att träningen stegras i en för hög takt, kan du när som helst enkelt gå tillbaka till en lägre nivå.

Hur skiljer sig hälsoprogrammet från Ellas sjukvårdstjänster?
Hälsoprogrammet är Ellas första friskvårdstjänst för träning, kost och mental hälsa. Innehållet är generellt anpassat för tiden under och efter graviditet. Hälsoprogrammet riktar sig till dig som inte har besvär, men som vill ha trygg vägledning i hur du kan ta hand om din hälsa under denna speciella och omvälvande tid.

Är du i behov av sjukvård kan du som alltid boka digitala vårdbesök, få behandling och individanpassade upplägg av Ellas vårdteam av fysioterapeuter, psykologer och dietister inriktade på kvinnohälsa direkt i appen. Vanliga besvär som vi kan hjälpa dig med är bland annat ländrygg- och bäckensmärta, inkontinens, illamående, oro och förlossningsdepression.

Hälsoprogrammet är vår friskvårdstjänst som du betalas privat eller via din friskvårdsportal, till skillnad från sjukvården som är regionalt finansierad där patientavgift och frikort gäller.

Vad kostar medlemskapet i Ellas hälsoprogram?
Just nu har vi ett lanseringserbjudande där du kan teckna månadsplanen för 149 SEK/månad (jämförelsepris 179 SEK/månad) eller kvartalsplanen för 389 SEK/kvartal (jämförelsepris 537 SEK/kvartal). Priset debiteras automatiskt varje månad eller varje kvartal, beroende på vilken plan du tecknar. Du kan avsluta medlemskapet när som helst.

Vilka betalningsalternativ finns det?
Välj mellan att abonnera på hälsoprogrammet månadsvis eller kvartalsvis.

Tillkommer det några kostnader på medlemskapet?
Inga övriga kostnader (såsom uppläggningsavgift etc.) tillkommer. Det enda du betalar för medlemskapet är abonnemangskostnaden per månad eller per kvartal, beroende på vilken plan du valt. Bokar du däremot vårdbesök i appen kostar de som vanligt 275 kronor i patientavgift per vårdbesök. Har du frikort gäller detta vid vårdbesök, oavsett var i Sverige du bor.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Du avslutar medlemskapet via inställningarna i din telefon. Beroende på om du har en iPhone eller Android gör du såhär:

Avsluta medlemskap på iPhone:
Avsluta medlemskap på Android:

Forskning om kvinnohälsa

Hur kan jag som användare bidra till forskning om kvinnohälsa?
Som användare av den medicinska appen Ella har du en frivillig möjlighet att bidra till ökad kunskap om digital vård och kvinnohälsa. Det kan du göra genom att dela med dig av din avidentifierade hälsodata, vilket du aktivt får ta ställning till när du skapar ett konto i appen. Läs mer om vad det innebär att dela din hälsodata på ella.se/samtycke.

Hur gör jag för att ändra mitt ställningstagande om att frivilligt dela min hälsodata i forskningssyfte?
I nuläget kan du inte ändra ditt svar från ”Nej” till “Ja” direkt i appen. Om du svarade “Nej” på frågan om att frivilligt dela din hälsodata i forskningssyfte när du skapade ditt konto, kan du maila oss på support@ella.se om du ändrat dig.

Fysioterapi och träning

När efter förlossningen kan jag börja träna?
Det finns ingen generell tid för när det är lämpligt att komma igång med träning efter förlossningen. Här kan du känna dig trygg med att din personliga fysioterapeut bedömer vad som är lämpligt för just dig. Du kan få tips och råd direkt efter förlossningen, och även enklare övningar till dig som vill och kan mjukstarta direkt efter förlossningen.

Vilken utbildning har Ellas fysioterapeuter?
Ellas fysioterapeuter har svensk legitimation som fysioterapeut utfärdad av Socialstyrelsen, enligt Patientsäkerhetslagen. Ellas fysioterapeuter är dessutom vidareutbildade inom kvinnors och gravidas hälsa (gynekologi och obstetrik).

Kvalitet och säkerhet

Vad innebär det att Ella är CE-märkt?
Vi vill att du ska känna dig trygg och säker när du använder Ella. I appen finns en CE-märkt triagering, som genom frågor om din hälsa hjälper dig att komma till rätt vårdprofession. Vår CE-märkning innebär att alla medicinska råd och program du får i appen Ella är evidensbaserade, och att appen är kvalitetssäkrad enligt den EU-gemensamma lagstiftningen för medicintekniska produkter.

Uppfyller Ella lagkrav och regelverk?
Ja. Vi implementerar kvalitetssäkringssystemet ISO 13485:2016 samt EU regelverket EU MDR för att CE-märka Ella som en kvalitetssäkrad Medical Device. Ella följer även ledningssystemet som beskrivs i SOSFS 2011:9, vilket regleras av lagarna patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL, samt hälso- och sjukvårdslagen 2017:30, HSL.

Pris och betalning

Vad kostar ett digitalt vårdbesök i appen?
Ett digitalt vårdbesök kostar 275 kronor i patientavgift beroende på vårdprofession. Vi kan erbjuda patientavgift tack vare att Ella är en del av primärvården.

Gäller högkostnadsskydd och frikort hos Ella?
Ja, Ella är en del av primärvården vilket betyder att högkostnadsskydd och frikort gäller hos oss. Läs mer om patientavgift och högkostnadsskydd på 1177 Vårdguiden.

Hur bekostas mitt vårdbesök hos Ella?
Ella är underleverantör till Sigtuna Vårdcentral samt Aktivera Kiropraktik & Rehab, som har direktavtal med Region Stockholm. Som patient hos Ella betalar du patientavgift. Den andra delen av ditt vårdbesök finansieras genom en regional ersättning.

När ett besök genomförts på Ella står din hemregion för den del av kostnaden för ditt vårdbesök som du själv inte behöver betala. Den ersättning Ella tar emot från din hemregion är densamma oavsett var i Sverige du bor, vare sig du bor i eller utanför Region Stockholm. Din region betalar alltså till Ella när du besöker Ella, precis som att den betalar till din vårdcentral när du besöker den.

Detta gör det möjligt för oss att hjälpa dig oavsett var du bor, och samtidigt tillgängliggöra viktig kompetens inom kvinnors hälsa i hela landet – som i dag är både eftersatt och ojämnt fördelad. För en bättre kvinnohälsa, varje dag.

Vilka betalningsalternativ finns för mig som patient?
Patientavgiften för digitala vårdbesök skickas via faktura. Fakturan skickas digitalt till den e-postadress du angivit när du skapat ditt konto i appen.

När får jag min faktura?
Fakturan skickas till dig via e-post upp till en vecka efter ditt besök. Kom ihåg att kolla i din skräppost ifall att den hamnar där. Om det gått över en vecka sedan ditt besök och du inte fått någon faktura från oss, maila till support@ella.se så hjälper vi dig.

Problem och besvär

Vad ska jag vända mig om jag upplever icke akuta problem under graviditeten?
Vid icke akuta problem under graviditeten, kontakta i första hand din barnmorskemottagning dagtid.

Vad ska jag vända mig om jag upplever akuta problem under graviditeten?
Vid akuta problem under graviditeten, kontakta 1177 Vårdguiden eller förlossningen i din region.

Var ska jag vända mig i en akut nödsituation?
Vid en akut, livshotande nödsituation – ring 112.

Synpunkter och feedback

Hur kan jag gå tillväga om jag har synpunkter på min vård i appen Ella?
Din åsikt är värdefull. Tack vare den kan vi utvecklas och bli bättre, både för dig och för andra. Du och dina anhöriga kan när som helst kontakta Ella om din vård. Om du eller en anhörig till dig har synpunkter på den vård du har fått via Ella, kontakta gärna oss på hej@ella.se. Du kan även vända dig till patientnämnden och IVO.

Villkor och policydokument

Var kan jag läsa Ellas integritetspolicy?
Läs Ellas integritetspolicy på ella.se/integritetspolicy.

Var kan jag läsa Ellas användarvillkor?
Läs Ellas användarvillkor på ella.se/anvandarvillkor.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Säg hej till oss på hej@ella.se om du har övriga frågor eller funderingar, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

Har du stött på ett problem med vår app? Meddela oss på support@ella.se. Bifoga gärna bilder eller skärmdumpar från appen om du tror att det kan underlätta vår hantering av ditt ärende.